wtorek, 12 marca 2019

Standardy seksualizacji dzieci WHO



Streszczenie, komentarz oraz zestawienie cytatów, z oficjalnego dokumentu Biura Regionalnego WHO dla Europy i BZgA o nazwie Standardy edukacji seksualnej w Europie, ze strony https://www.bzga-whocc.de/.


Na ten dokument powołuje się m.in. Karta LGBT+ Rafała Trzaskowskiego, prezydenta Warszawy.


Przyjemność, Przymus, Od urodzenia - TLTR;


Seksulizacja została w tym dokumencie uznana za kluczowy aspekt życia[1] człowieka - nie jeden z kluczowych, tylko kluczowy.

Wielokrotnie podkreślono, że musi odbywać się od urodzenia[2][3], ale w sposób dostosowany do wieku, np. dla wieku 0-4 to "Radość i przyjemność z dotykania własnego ciała." i "Masturbacja w okresie wczesnego dzieciństwa"[4].

Musi polegać na informowaniu ale też umożliwić nabycie umiejętności[5][6] oraz wskazane jest, aby kończyło się egzaminem[7].

Musi skupiać się na przyjemności[8][9][10][11] (np. z masturbacji), a kwestie szeroko rozumianego zdrowia seksualnego określono wprost, jako drugorzędne[12].

Musi też być przymusowa[13], nawet wbrew woli rodziców[14]. Zaleca stosowanie metod, aby zmniejszyć ewentualne bunty rodziców[15], poprzez oswajanie, angażowanie w zajęcia seksualizacji również ich.


Podkreślono, że skupienie się na tych aspektach jest charakterystyczne dla Europy, w odróżnieniu od (w domyśle) zacofanych Stanów Zjednoczonych Ameryki, które skupiają się na kwestii opóźnienia inicjacji seksualnej, ograniczenia ilości partnerów i częstotliwości czynności seksualnych wśród młodzieży oraz zdrowiu. [16][17]

Program jest dostosowany do regionów Europy, dlatego można spodziewać się, że na zachodzie jest pogłębiony. [18]

Nauczyciele muszą być oddani ideologicznie - "głęboko wierzyć"[19] w zasady seksualizacji dzieci.

Są w nim też zawarte inne ciekawe tematy acz poboczne oraz tematy już wcześniej oswojone w Polsce, w ramach dotychczasowej edukacji seksualnej.



A teraz konkretne cytaty i krótkie komentarze

W tym pliku PDF zaznaczyłem cytowane fragmenty, aby łatwiej było je znaleźć bezpośrednio w źródle.

 

Od urodzenia

W przypadku tego dokumentu autorzy celowo orędowali za tym, by edukacja seksualna rozpoczynała się w momencie narodzin. Od momentu urodzenia dzieci uczą się wartości i przyjemności wynikających z kontaktów cielesnych, ciepła i bliskości.
Od urodzenia-1 - str. 13
Edukacja seksualna rozpoczyna się we wczesnym dzie-
ciństwie i prowadzona jest dalej w okresie młodzień-
czym oraz w okresie dorosłości.
Od urodzenia-2 - str. 20

Wyraźne zaznaczenie potrzeby stosowania edukacji seksualnej od urodzenia.

Przymus

Doprowadzenie do sytuacji, w której edukacja w dziedzinie seksualności i edukacja dotycząca związków międzyludzkich stanie się przedmiotem obowiązkowym w programach nauczania, ma niezwykle istotne znaczenie,
Przymus-1 - str. 14
Edukacja seksualna ma być dla dzieci obowiązkowa. Ma być przymusowa.

Istotnym wymogiem w odniesieniu do edukacji seksualnej jest zapewnienie poczucia bezpieczeństwa uczniom: należy szanować ich prywatność i respektować wyznaczone przez nich granice. Chociaż uczniów zachęca się do otwartości, należy jednak pamiętać, aby nie dzielili się oni swoimi doświadczeniami, ponieważ klasa szkolna nie jest odpowiednim do tego miejscem, a ponadto tego typu postępowanie może spowodować ich wykluczenie. Należy stworzyć atmosferę wzajemnego zaufania poprzez ustalenie zasad, z którymi godzą się wszyscy członkowie danej grupy.
Przymus-2 - str. 29
Czy brak możliwości odmowy edukacji seksualnej jest respektowaniem wyznaczonych przez dzieci granic?


W ostatnich dziesięcioleciach panuje w całej Europie tendencja do wprowadzania edukacji seksualnej jako przedmiotu obowiązkowego, bez prawnych możliwości czy wypisywaniasię („opting-out” clauses) dzieci z tych zajęć, w sytuacjach gdy rodzice mają zastrzeżenia dotyczące programu nauczania.
 W ostatnich dziesięcioleciach panuje w całej Europie tendencja do wprowadzania edukacji seksualnej jako przedmiotu obowiązkowego, bez prawnych możliwości czy wypisywaniasię („opting-out” clauses) dzieci z tych zajęć, w sytuacjach gdy rodzice mają zastrzeżenia dotyczące programu nauczania.
Przymus-3 - str. 14
Zadeklarowana świadomość, że nie każdy rodzic zgadza się na edukację seksualną. Nie ma to dla nich znaczenia.


W trakcie opracowywania programów nauczania korzystne byłoby wprowadzenie pewnych form współpracy z rodzicami, nie tylko w celu zyskania ich poparcia, ale także dla zapewnienia optymalnego „dopasowania”
nieformalnej roli rodziców i formalnie prowadzonej edukacji seksualnej w szkole.
Przymus-4 - str. 14
Zalecenie stosowania metod przekonania rodziców do seksualizacji ich dzieci. w zestawieniu z wyrażoną w dokumencie świadomością, że nie będzie zgody każdego rodzica, to jest tylko metoda na zmniejszenie buntu. Nie likwidacja, ale zmniejszenie buntu - tyle wystarczy. Nie potrzebna im pełna zgoda. Seksualizacja ma być w końcu przymusowa.



Przyjemność

Z wielu powodów definicja ta jest niezwykle przydatna. Podkreśla ona, iż seksualność jest kluczowym aspektem istnienia człowieka; nie jest ona ograniczona do określonych grup wiekowych, jest ściśle związana z płcią, obejmuje różne orientacje seksualne i jest znacznie szerszym pojęciem niż prokreacja.
Przyjemność-1 - str. 17
Seksualność, a więc i seksualizacja kluczowym aspektem istnienia człowieka. Nie jednym z kluczowych, tylko kluczowym.


Edukacja seksualna stopniowo wyposaża dzieci i młode osoby oraz daje im możliwość zdobycia informacji, umiejętności i pozytywnych wartości, umożliwiając im zrozumienie i cieszenie się własną seksualnością,
Przyjemność-2 - str. 20
Edukacja seksualna polega nie tylko na przekazywaniu informacji, ale powinna również zapewniać wsparcie w zdobywaniu umiejętności i kompetencji, a także rozwoju własnego punktu widzenia w odniesieniu do seksualności.
Przyjemność-3 - str. 33
Seksualizacja ma za zadanie umożliwić zdobycie nie tylko informacji, ale też umiejętności "cieszenia się" własną seksualnością.


podstawowym celem edukacji seksualnej jest skupienie się na seksualności jako pozytywnym ludzkim potencjale i źródle satysfakcji i przyjemności. Jasno uznawana potrzeba zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do zapobiegania chorobom staje się celem drugorzędnym w stosunku do tego ogólnie pozytywnego podejścia.
Przyjemność-4 - str. 20
Edukacja seksualna oparta jest na koncepcji holistycznie rozumianego dobrostanu, w tym zdrowia.
Przyjemność-5 - str. 27
„Zdrowie seksualne jest dobrostanem fi zycznym, emocjonalnym i społecznym w odniesieniu do seksualności; nie jest jedynie brakiem choroby, zaburzeń funkcji bądź ułomności.
Przyjemność-6 - str. 17
Odpowiedzi na pytania dziecka są dostosowane do jego wieku, a dzieci powinny przekonać się, iż zagadnienia związane z seksualnością mają pozytywny charakter i są przyjemne.
Przyjemność-7 - str. 35
Seksualizacja ma skupiać się na seksualności, jako źródle satysfakcji i przyjemności.
Co ważne, tutaj wprost napisano, że inne cele, jak kwestia zdrowia jest drugorzędna.
Jedynym ważnym celem seksualizacji jest wiedza i umiejętności robienia sobie dobrze?


Równocześnie w celu wzbudzenia wystarczającego zainteresowania istotne jest, aby nauczanie tego przedmiotu kończyło się egzaminem.
Przyjemność-8 - str. 14
Egzamin z wiedzy i umiejętności zdobytych podczas seksualizacji.


Matryca - konkretne zagadnienia

Osoba korzystająca z matrycy zauważy, że poszczególne zagadnienia są różnie oznaczone: tematy wyróżnione na pomarańczowo to tematy główne bądź też minimalne standardy, które należy przedstawić w procesie edukacji seksualnej. Tematy niewyróżnione stanowią tematy dodatkowe; ich wprowadzenie do programów nauczania jest opcjonalne.
Matryca-1 - str. 36
A więc - na pomarańczowo tematy obowiązkowe.


Masturbacja obowiązkowa dla dzieci 0-4.


Dla wieku 4-6. Powtórka, ale w rozwiniętej formie - dostosowanie do wieku.


Dla wieku 6-9. Powtórka i dodatki.


 
Dla wieku 9-12. Tutaj zaznaczono, że zalecenie nie jest na ten wiek, tylko na przyszłość. Stąd wniosek, że reszta zaleceń ma dotyczyć tego wieku bezpośrednio i nie są wyprzedzające. Hmm...
Np. napisane obok w matrycy "Pierwsze doświadczenia seksualne" nie mają dotyczyć wieku 15 i więcej, tylko faktycznie 9-12? Jakie to doświadczenie seksualne dla wieku 9-12?


Również dla wieku 9-12.


Dla wieku 12-15.


 Seks powiązany z wymianą dóbr ekonomicznych (prostytucja, seks w zamian za prezenty, posiłki, wspólne wyjścia, niewielkie sumy pieniędzy), pornografia, uzależnienie od seksu
Matryca-11 - str. 50
 Dla wieku 15 i więcej. Zapewne w celu zapobiegania.


 
 
Jak widać, jest też zawarta kwestia odmawiania, dla dzieci 0-4, 4-6 i 6-9. Ale też mówienia "tak", co brzmi już gorzej.
To dla tych, którzy mówią, że edukacja seksualna jest tylko po to, aby uchronić przed "klechą pedofilem"(chociaż sądząc po statystykach "nauczycielem pedofilem"). Jak widać, to też jest zawarte, ale już wcześniej się dowiedzieliśmy, że jest to sprawa drugorzędna, bo podstawowym celem europejskiej edukacji seksualnej jest "seksualność, jako źródło satysfakcji i przyjemności.".


Porównanie z USA i co nas czeka

Niestety, w USA prowadzone są prawie wyłącznie programy typu 1. i 2., natomiast w krajach Europy Zachodniej dominują programy przede wszystkim typu 3.
Europa-1 - str. 15
W tym miejscu należy podkreślić, że program typu 3. opiera się na filozofi i różnej od tej charakterystycznej dla modeli typu 1. i 2. Te ostatnie programy są bardziej zorientowane na wymierne rezultaty. Istotne pytania dotyczące oceny programów typu 1. i 2. obejmują następujące kwestie: „Czy stosowane programy opóźniają wiek, w którym dochodzi do pierwszego kontaktu płciowego?”, „Czy powodują zmniejszenie liczby partnerów seksualnych?”, a nawet „Czy powodują zmniejszenie częstości kontaktów seksualnych?”.
Europa-2 - str. 15
USA ma mniej postępowy system edukacji seksualnej niż Europa. W USA jest skupienie na kwestii ograniczenia ilości partnerów i częstotliwości czynności seksualnych wśród młodzieży, higienie i zdrowiu. Ubolewanie nad, najwidoczniej "zacofanym" systemem edukacji w USA.


w standardach WHO zalecenia są charakterystyczne dla poszczególnych regionów.
Europa-3 - str. 16
W wielu innych krajach Środkowej i Wschodniej Europy rozwój edukacji seksualnej uległ spowolnieniu spowodowanemu konserwatyzmem pojawiającym się w różnych sferach życia publicznego, w tym politycznego, kulturalnego i religijnego.
Europa-4 - str. 12
Czyli można się domyślić, że dla Polski seksualizacja jest w wersji light, na zachodzie jest ostrzejsza. Warto sprawdzić jak to wygląda na zachodzie, bo na pewno to również nas czeka, gdy aktualna wersja się przyjmie.




Dla nauczycieli

Jak wykazały wyniki badań naukowych, obawy przed faktem, że edukacja seksualna może prowadzić do wcześniejszego rozpoczęcia aktywności seksualnej bądź aktywności nasilonej osób w wieku młodzieńczym, nie są uzasadnione41.
Nauczyciele-1 - str. 21
To jest informacja dla specjalistów, żeby sami też nie mieli, naturalnych przecież, wątpliwości.



Nauczyciele powinni głęboko wierzyć w przedstawione powyżej zasady dotyczące edukacji seksualnej. To z kolei oznacza, iż władze szkolne nie powinny wywierać presji na osoby, które nie chcą prowadzić zajęć z edukacji seksualnej, ale raczej powinny one zachęcać i wspierać nauczycieli tego przedmiotu.
Nauczyciele-2 - str. 31
Nauczyciele muszą być nastawieni pozytywnie do ideologii seksualizacji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz